ماهک گیربکس خودرو چیست ؟

ماهک گیربکس یکی از اصلی ترین و مهم ترین قطعات کل سیستم گیربکس می باشد . سیستمی که وظیفه انتقال نیرو را از موتور به چرخ‌ها را به عهده دارد و آگاهی از شکل کارکرد و ماهیت آن کاری ضروری می باشد . به صورت کلی تعویض دنده ، چه در خودرو های دستی و چه در خودرو های اتومات به شکل یک فرایند صورت می‌ گیرد . قطعه‌ ی ماهک یکی از اصلی ترین مهره‌های این فرایند به حساب می آید که دنده خودرو را با محور آن هم راستا می سازد .

گفته شد که سیستم گیربکس طراحی شده است تا نیرو را از موتور به چرخ ‌ها منتقل کند . نیرویی که توسط موتور تولید شده است ، توسط سیستم گیربکس مدیریت می ‌شود . به عبارتی میتوان گفت که سیستم گیربکس در جهت اعمال نیرو ( به سمت جلو یا عقب ) به کار برده می شود و همچنین وظیفه مدیریت کردن میزان رسیدن نیرو به چرخ‌ ها رابه عهده دارد .

 جعبه دنده ،  قطعه ‌ای از کل سیستم منتقل کننده نیرو می باشد که مدیریت دستی نیرو را برایتان ممکن می سازد . برای این که توسط جعبه دنده کار تنظیم نیرو را بتوانید انجام دهید ، ساختار آن حتما باید شامل قطعاتی مخصوص باشد . از این طرف یکی از این قطعات کلیدی ، ماهک گیربکس می باشد .

تعریفی دیگر از ماهک گیربکس :

سوال : ماهک گیربکس چیست و چرا به آن ماهک گفته می شود ؟ همانطور که در بالا گفته شد ، ماهک قطعه‌ ای کلیدی در کل سیستم گیربکس محسوب می شود . علت نام گذاری این قطعه به ماهک گیربکس چه چیزی می باشد ؟ در حقیقت به دلیل شکل هلالی آن می باشد که این نام را بر این قطعه داده اند و آن را از نظر ظاهری به طور کاملا متمایز از سایر قطعه های گیربکس می سازد .

برای درک بهتر عملکرد ماهک ، نیاز است بدانید که تعویض دنده فرایند قفل شدن چرخ دنده‌ ها می باشد . هر دنده‌ ای که آن را بخواهید جا بیندازید ، بخش چرخ‌ دنده‌های مخصوص ‌به‌ خودش را دارد . با جا افتادن هر دنده ،سبب قفل شدن قسمت چرخ دنده‌ های مرتبط با آن می ‌شوند .

ماهک با حرکت خود سبب به حرکت در آمدن کشویی دنده نیز می باشد . در نهایت به حرکت درآمدن کشویی دنده ، باعث فعال شدن بخش چرخ دنده‌ های مدنظر می ‌شود . در نهایت گفته می شود بعد این تغییرات ، دنده جا خورده می شود . البته در نظر داشته باشید که ماهک ، بر روی اهرمی به اسم میل ماهک سوار شده است .

در صورت تمایل به مشاهده و مطالعه سایر مقالات آموزشی ما میتوانید به بخش ( اخبار و مقالات ) مراجعه فرمایید.

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تماس سریع کلیک کنید