فنر سوپاپ چیست ؟

به طور کلی میتوان گفت فنر سوپاپ در موتور اتومبیل ها به دو صورت سوپاپ گاز و سوپاپ دود وجود دارد . سو‌پاپ گاز ، سوپاپی می باشد که انرژی و یا سوخت مصرفی موتور خودرو با استفاده از آن وارد سیلندر‌های موتور اتومبیل می‌ شود . سو‌پاپ دود هم سوپاپی می باشد که موتور اتومبیل‌ ها با بهره‌ گیری از آن دودی که به وجود آمده است باعث خارج شدن آن از موتور در این فرایند مصرف سوخت می شود . به طور کلی باید گفت فنر سوپاپ گاز در موتور خودرو ‌ها از قطر بیشتری برخوردار می باشد و به علت جریان آبی که کنار این سوپاپ‎ ها وجود دارد ، همیشه از این سوپاپ‌ های دود دمای پایین‌ تری دارند .

انواع سوپاپ ها

  • سوپاپ هوا : سوپاپی می باشد که برای ورود هوا یا به اصطلاح تنفس می باشد .
  • سوپاپ دود : سوپاپی برای خروج دود می باشد که به علت در تماس بودن با گاز های داغ دمای بیشتری نسبت به سوپاپ هوا دارند .

باز و بسته شدن سوپاپ ها حتما باید دارای یک زمان بندی منظم باشد چرا که این کار را قطعه ای به نام میل سوپاپ ( میل بادامک ) انجام می دهد . میل سوپاپ با توجه به شکل بادامک های روی آن زمان باز و بسته شدن سوپاپ را تنظیم و تعیین می کند . همچنین میتوان گفت میزان بسته ماندن سوپاپ ها را هم تعیین می کند . طبق این صحبت ها باز و بسته شدن سوپاپ ها با حرکت پیستون ها هماهنگ می باشد  .

میل بادامک ها همیشه به شکل ثابت با میل لنگ در ارتباط می باشند ؛ تا این هماهنگی بین پیستون ها و سوپاپ ها برقرار باشد . در اکثر موتور ها راه اندازی و باز و بسته شدن سوپاپ ها قطعه های مختلفی وجود دارند . ولی اکثرا  قطعات مورد نیاز برای این کار عبارتند از : بالابر ، میل سوپاپ ، میله فشارنده ، انگشتی ، اسبک سوپاپ و فنرهای سوپاپ ها . مکان و ترتیب سوپاپ ها در استفاده از این قطعات تاثیر به سزایی دارند .

برای مشاهده و مطالعه دیگر مقالات آموزشی ما به بخش ( اخبار و مقالات )  مراجعه فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تماس سریع کلیک کنید