ترموستات الکتریکی (Electrically Assisted Thermostat) یکی از جدیدترین تکنولوژی های به‌کاررفته در سیستم خنک کاری موتور خودروهاست که در بیش تر حالت ها مانند ترموستات معمولی کار می کند، اما در زمان تخت گاز کردن (Full Load) از سیستم الکترونیکی کمک می گیرد تا جریان محلول خنک کننده را کنترل کند.

ترموستات چیست و چگونه کار می کند؟

ترموستات (Thermostat) قطعه ای‌ست که در مسیر سیستم خنک کاری موتور قرار می گیرد و با عملکرد خود می تواند مسیر عبور جریان محلول خنک کننده را کنترل کند. این قطعه براساس حساسیت به دما کار می کند و درون آن از نوعی موم (Wax) استفاده شده است که این موم با افزایش دما منبسط می شود و موجب باز شدن شیر می شود و به دنبال آن، محلول خنک کننده می تواند در مسیر خنک کاری چرخش کند. پس از خنک شدن محلول، از دمای موم نیز کاسته می شود و ترموستات به کمک فنری که درون آن قرار دارد بسته می شود. بنابراین اساس کار ترموستات تغییر دمای محلول خنک کننده موتور است و مطابق آن باز و بسته شدن ترموستات به صورت تدریجی (Gradually) صورت می گیرد.

ترموستات الکتریکی چیست؟

ترموستات الکتریکی از جدیدترین تکنولوژی های به‌کاررفته در سیستم خنک کاری خودروهاست که می تواند با گرفتن اطلاعات از ECU، در مواقع بحرانی عملکرد سریع تری داشته باشد و نسبت به افزایش دمای ناگهانی موتور واکنش مناسب تری نشان دهد. ECU با فهمیدن وضعیت موتور در مواقع پرفشار دستور لازم را به ترموستات الکتریکی انتقال می دهد و این بخش مسیر عبور جریان آب و ضد یخ را زودتر باز می کند تا خنک کاری به موقع انجام شود و از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری به عمل آید.

ترموستات الکتریکی چگونه کار می کند؟

همان طور که گفته شد، این قطعه از یک ترموستات معمولی و یک گرم کن الکتریکی تشکیل شده است و کارایی اصلی و مهم آن در زمانی است که موتور تحت بار کامل است. در این زمان ECU متوجه می شود که موتور در حال تحمل فشار بالایی است و به همین دلیل به بخش الکتریکی ترموستات دستور می دهد تا گرم کن را فعال کند. با فعال شدن گرم کن به‌کاررفته در این قطعه، دمای موم نیز بیش تر می شود و مسیر عبور مخلوط آب و ضدیخ زودتر باز می شود، به دنبال آن، سیستم خنک کاری زودتر شروع به کار می کند و از دمای موتور می کاهد. از آن جایی که این ترموستات ها با ECU و طبق برنامه عملکردی موتور یا Map کنترل می شوند به آن ها Map-Controlled Thermostat نیز می گویند.

مزایای به کارگیری ترموستات الکتریکی چیست؟

۱. مزیت اصلی به‌کارگیری ترموستات الکتریکی این است که در زمان عملکرد موتور تحت بار کامل، به اندازه مناسب از دمای موتور می کاهد و موجب می شود دمای موتور بیش از اندازه بالا نرود و موتور جوش نیاورد.

۲. به‌کارگیری این ترموستات ها موجب می شود موتور در زمان های بیش تری نزدیک به دمای مناسب عملکردی (Operating Temperature) کار کند و این قضیه مزایایی همچون احتراق بهتر، مصرف سوخت کم تر، توان تولیدی بیش تر و… را به همراه داشته باشد.

۳. از مزیت های دیگر ترموستات الکتریکی این است که در صورت خراب شدن بخش الکتریکی آن باز هم می تواند مانند یک ترموستات معمولی کار کند و مشکل حادی در سیستم خنک کاری به وجود نیاید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تماس سریع کلیک کنید